Anmeldelse: mother! er årets beste film som alle kommer til å hate

Kan du like en film men også hate den? Darren Aronofsky ser ut til å tenke sånn, og mother! prøver å perturbere tilskuere og lage årets største filmkontrovers.

Denne kan vel være min største utfordring som filmanmelder og filmelsker. Mesteparten av filmen kunne jeg ikke forstå hva som foregikk, men jeg visste at jeg ville ha noe svar. Selv da jeg «skjønte» filmens mening, skjedde det etter en av de mest urovekkende scener jeg har noen gang sett i film. Den var sjokkerende og hjerteknusende, men jeg klarte ikke å se vekk. Og etter mother! var over, kunne jeg ikke tenke om noe annet.

Helt ærlig, tok jeg to dager for å skrive denne anmeldelse, når jeg vanligvis bruker 1 time. Det skjedde fordi jeg kunne ikke begynne å forklare hva jeg så. For å skrive om hva som gjør mother! bra eller dårlig må jeg si hva filmen prøver å representere, som kan være en spoiler. Derfor bestemte jeg meg å bare snakke litt vagt om filmen, før jeg går inn i spoiler etter anmeldelsen.

Vi følger mother – at ordet har små bokstaver er viktigere enn du tror – spilt av Jennifer Lawrence. Hun har jobbet med å restaurere hele huset hun deler med hennes mann, Him (Javier Bardem). Ja, at hun er 20 år yngre enn han er viktig i film, bare vent. Han er en kjent forfatter som har gått tom for ideer.

Nesten hele filmen foregår inni huset, bortsett fra et par scener fra utenfor huset. Regissør Darren Aronofsky og produksjonsdesigner Philip Messina har funnet den beste location for mother! da huset føles som det lever. Filmen minner deg om de gamle, ødelagte aspektene ved huset med å kontrastere det med malingsverktøy spredt over hele huset.

Et bilde av en kvinne som maler en vegg kan skape tusenvis av artikler om sitt mening i mother!

Filmens hjerte og sjel er Jennifer Lawrence som mother. Vi ser verden gjennom hennes øyne, og fotografen Matthew Libatique holder kameraet tett nær henne. Lawrence gir hennes beste prestasjon på lenge i en rolle som krever mer enn jeg trodde var mulig for en så ung skuespiller.

Hennes er et rolig liv. Men da en man (Ed Harris) og en woman (Michelle Pfeiffer) dukker opp, endrer alt seg. Aronofsky gjør det et viktig poeng at dagligdagse kan være skremmende. Ja, filmen ble solgt som en skrekkfilm, og den er kjempeskummel. Bare å vise huset ditt til en fremmed gjør deg redd for hva som kan skje. Du vet ikke hvorfor, men du føler deg truet av disse fremmede.

Da tredje akten kommer, det som var en relativ enkel handling går vekk og avslører en dyp og urovekkende metafor for bibelen, økologi, og kritikk av en kunstners liv. Filmen taper alt som kan ser ut som en narrativ, og velger i stedet en mareritt verden som du aldri har sett før i en film.

Jeg pleier å hate utrykk «enter elsker du noe eller hater du den», men når det gjelder mother! er dette 100% sant. Aronofsky har skapet en film som er ment til å få en emosjonell respons fra deg. Du vil hate en stor del av filmen, og jeger usikker om man kan elske den, men kanskje kommer du til å elske at filmen finnes. En ting er sikker, du kommer aldri til å glemme mother!

Vurdering: Premieredag

Hvordan jeg vurderer film

Ok, her kommer masse SPOILERS om filmen. Gå vekk om du vil ikke lære noe om filmens avslutning.

Ok, her skal jeg si noe om hva jeg tror filmen handler egentlig om.

Fra starten av visste jeg at filmen måtte være en metafor. Det var bare etter karakteren til Jennifer Lawrence blir gravid at jeg skjønte det. Hun er ment til å representere Maria, Jesus mor. Så snart jeg fikk det til, begynte jeg å le i kinosalen på grunn av filmens geni. Det er en grunn til hvorfor bare karakteren Him har stor bokstav. Det er en grunn til hvorfor Lawrence er yngre enn Bardem.

Hva om Gud var en ekte mann. Hva om Det Nye Testamentet foregår i bare ett natt. Hva om du er Maria, har akkurat fått et barn med personen du elsker mest i hele verden, men han elsker ikke deg så mye som han elsker alle andre i verden. Hva om barnet ditt blir født og hundrevis av mennesker kommer og ærer ham fordi de elsker og ønsker å be til ditt barn og din mann.

Forestill at du er Maria, og at du blir vitne til eukaristi og ser mens folk drikker ditt barns blod, og spiser ditt barns kjøtt? Det som må være årets mest bizarre scenen også gir deg mye å tenke på om religiøse tradisjoner og ritualer.

You may also like...